четвъртък, 21 януари 2010 г.

Опит за разсъждение по тема...



Взимам повод за следващите драсканици от една статия в читалнята си. Ако прочетете статията, надявам се ще разберете какво е провокирало желанието ми за публични размишления.
Дали Демокарцията и Капитализмът са необходимите и достатъчни усповия за просперитет на едно общество? Този въпрос изглежда решен, но на мен ми се иска да поразсъждавам.И така. От къде тръгва всичко? Моят отговор е Свободата.При това не тази свобода, която е записана в харти, конституции и закони, а свободата дарена със самия факт на раждането на човека - свободата да проявява свободната си воля. Тази изконна свобода е една и съща за всеки човек, роден на Земята. От тази Свобода произтичат всички други свободи. В този смисъл, доколкото Демокрацията е делегиране на права, то тя е и преотстъпване на свобода или на части от Свободата. Можем да приемем, че това е доброволно заемане (временно лишаване?!) на някакви части от изконната ни свобода на някой друг - целесъобразен механизъм за приемливо функциониране на Държавата. Очевидно е: Всеки от нас има интерес Демокрацията да функиционира така, че упражняването на власт(ползване на заетата свобода) от делегатите, да не превишава "обема" на делегираната свобода(власт).
Относно Капитализма-свещената крава на всички, определящи се като демократи.
Капитализма е механизъм за преливане (дали ме е страх да използвам друга дума - изсмукване) на ресурси (труд, време) от по-голяма група хора към по-малка група хора и обсебване на земни ресурси ( полезни изкопаеми, земя, вода) от ограничена група хора, за сметка на правото на всички останали хора. Основният инструмент на този механизъм за преразпределяне(преливане,изсмукване) на ресурси са парите. Опитите на Капитализма да "смели" чрез основния си инструмент, всички аспекти на човешкия живот, за съжаление влияят върху сферата на чисто човешките взаимоотношения, отнемайки от мястото на честността, почтеността и доверието.
И още нещо. Огледайте се около себе си. Имаме конституционно закрепени демокрация и капитализъм. Харесва ли ви гледката?
Съзнавам, че без посочването на конкретни алтернативи, написаното от мен "олеква", но целта ми не е да давам отговори, а да провокирам размишления. Освен това не съм написал нищо, което да не е казано преди мен. Колко хитро , нали?
Все пак да внимаваме. Лесните отговори винаги се оказват измамно верни.
Да потърсим заедно...














2 коментара:

  1. Темата е доста провокираща, признавам :), аз лично се съмнявам в изконното право по рождение. Смятам, че свободата е относително понятие, що се касае до човеците. Ако разсъждаваме философски понятието свобода противоречи на природните закони, защото така или иначе сме зависими от много фактори (храна, вода, въздух, топлина и т.н.), ако говорим обаче за човешки взаимоотношения породени от обществени формации, тогава съм склонен да приема, в определена степен, възможността за понятие като свобода по презумция, макар, че такова общество все още не е създадено, поне на мен не ми е известно. Но има алтернатива за по-добра обществена организация и мисля, че ти си вече запознат с нея - Проектът Венера. Тя не е перфектна, но по-добра алтернатива не е предожена за сега.

    ОтговорИзтриване
  2. Единственото изконно право по рождение е свободната воля. Нищо друго. То е извора на други "писани" свободи, като свободата на словото, свободата на изповедание, правото на собственост?!, правото на лично достойнство и т.н...все частни случаи на изконната свобода- правото и отговорността да упражняваш свободната си воля. Колкото до проекта Венера - да съгласен съм и искам да разсъждавам в тази посока.не мисля, че трябва да се чакат отговори.Те трябва да се търсят

    ОтговорИзтриване

Вашето мнение е важно за мен.Моля пишете на кирилица и спазвайте добрия тон към всички.
Благодаря!